All for Joomla The Word of Web Design

نگهداری فرش دستباف لوله شده

نگهداری از فرش دستباف در منزل یک مساله مهم است که بعضی از خانم های خانه دار به خصوص خانواده های که فرش جهیزیه رو می خوان نگهداری کنن دغدغه آن را دارند. که در این مطلب از سایت فرش جعفری نکاتی رو اشاره می کنیم. این موضوع از آن رو مهم است که اگر شما به صورت اصولی و صحیح موارد مربوط به نگهداری از فرش های دستباف را انجام دهید، می توانید روز به روز ارزش آن بیفزایید. برای نگهداری اصولی از فرشهای دستبافت ابتدا شما باید بدانید که چه عوامل و دلایلی باعث آسیب رساندن و خراب شدن این فرش ها می شود تا بتوانید راه حل مناسب برای برطرف کردن این مشکلات را پیدا کنید. این موارد عبارتند از:

• عوامل محیطی که عبارتند از: گرد و خاک، نور، گرما، رطوبت، فشارهای فیزیکی نامناسب و آلودگی‌های محیطی.
• عوامل زنده مانند موش و حشراتی نظیر: بید، جیرجیرک، موریانه، سوسک حمام و سوسک قالی.

نگهداری فرش دستباف لوله شده

نگهداری فرش دستباف لوله شده برای نگهداری طولانی مدت بهترین روش است چون روش های دیگه مثل تا کردن و عدل بندی کردن برای نگهداری طولانی مدت ممکن است باعث شکستگی و یا خط افتادگی فرش شود. اما نکاتی در خصوص لوله کردن فرش دستباف وجود دارد که انجام ندادن آن ها باعث می شود فرش دستباف شما آسیب ببیند؛ در ادامه این نکات باهم مورد بررسی قرار خواهیم داد‌:

• اولین نکته ای که باید قبل از لوله کردن فرش به آن دقت داشته باشید این است که، اگر فرش شما به هر دلیلی صدمه دید، باید قسمت پوسیده و آسیب دیده را تعمیر و ترمیم کنید. به یاد داشته باشید که پشت گوش انداختن این قضیه باعث پوسیدگی بیشتر فرش دستباف شما خواهد شد و هزینه های زیادی را برای شما در بر خواهد داشت.(برای فرش های کارکرده که نمی خواییم استفاده کنیم)
• حتماً قبل از جمع کردن و لوله کردن فرش دستباف از مواد ضد بید مانند تنباکو یا نفتالین استفاده کنید وآنها را لای فرش قرار دهید.
• برای لوله کردن فرش دستباف و به خصوص فرش های دارای سایز بزرگ، بهتر است که با کمک دو یا سه نفر فرش خود را لوله کنید. چرا که در غیر این صورت ممکن است که فرش به صورت یکنواخت و منظم لوله نگردد و دو سر قالی صاف نباشد که این موضوع باعث می شود به مرور زمان لبه های اضافی بیرون زده از قالی تا بخورند و آسیب ببینند.

• بعد از لول کردن بهتر است از دو سر فرش رو ببنیدم که از باز شدن و ورود گرد و خاک به داخل فرش جلو گیری کند و همچنین بهتر است فرش رو داخل پارچه نخی یا کتان تمیز بپیچیم. دقت داشته باشید فرش دستباف رو هیچ وقت داخل پلاستیک نگهداری نمیکنیم.
• نوشته آخر در خصوص نگهداری فرش دستباف لوله شده این است که مراقب باشید که محل نگهداری فرش عاری از هر گونه رطوبت، حشرات و جانوران موذی، نفوذ نور آفتاب و بدون گرد و خاک باشد. همچنین به یاد داشته باشید که این محیط باید دارای تهویه هوای مناسبی باشد و سعی کنید خنک ترین محل را برای نگهداری انتخاب کنید و همچنین فرش به صورت خوابیده رو زمین باشد.

بید زدگی فرش

جلوگیری از بید زدن فرش از مهم ترین اقدامات در نگهداری فرش دستبافت است.یکی از خطرناک ترین و بزرگترین حشراتی که می تواند به فرش دستباف شما آسیب برساند، بید می باشد که اکثر قسمت های پشمی فرش رو حدف قرار می دهند و به ندرت دیده شده که بخش ابریشمی فرش آسیب ببیند.. برای جلوگیری از بید زدن فرش، ابتدا باید بیشتر با این حشره آشنا بشوید.

حشره بید پروانه کوچک و زرد رنگ است که طول بدن آن بین ۹ تا ۱۲ میلیمتر می باشد، این حشره در سال دوبار تولید مثل می کند؛ یک بار در اواخر بهار و اوایل تابستان، دفعه دوم در اواخر پاییز و اوایل زمستان. این حشره که در هر بار تخم ریزی حدود ۱۰۰ تخم می گذارد، بیشتر تمایل دارد که تولید مثل خود را در جاهایی که رطوبت بیشتری دارند انجام دهد. دلیل اینکه این حشرات به فرض های دستباف آسیب می رسانند، تمایل زیاد آنها به تغذیه پروتئین موجود در پشم است و به همین دلیل اگر در میانه الیاف فرش راه پیدا کنند به سرعت الیاف پشمی فرش شما را مورد حمله قرار می دهند و تا زمانی که راهکاری برای حل این مشکل پیدا نکنید، از فرش تغذیه می کنند تا جایی که فقط چله فرش شما باقی بماند.

بید زدگی فرش اکثر در فرش های که بدون استفاده نگهداری می شود و یا جاهایی از فرش پهن شده که پاخوری ندارن اتفاق می افتد. برای جلو گیری از این مشکل ساده ترین و مؤثرین روش استفاده از داروهای ضد بید است که به راحتی پیدا می شود است. دقت داشته باشید اگه فرش شما بیدزده شده باشه با توجه به شدت کار اگه با تمیز کردن و داروی ضد بید حل نشود باید توسط قالیشوی سریعا شسته شود. فرش هایی که شسته می شود چند سال از گزند حشرات و بیدزدگی در امان هستن.

 

دیدگاهتان را بنویسید